• Luister jij naar de stem van jouw hart?
  • Wat zegt je hart je?
  • Vanuit het "niet weten" ontstaan nieuwe creaties.
  • Groeien door te snoeien.
Begin » Over mij » Wat doe ik graag? Wat interesseert mij?

Wat doe ik graag? Wat interesseert mij?

Zingen. Muziek maken - (Israëlische) Dans - Qi Gong en Yoga en ik ben een "boekenwurm" of terwijl ik verslind de letters. 

Tuinieren: letterlijk met mijn handen in de aarde (tuinieren) is inmiddels ook een fijne hobby geworden.

Wandelen - Fietsen - Cultuur opsnuiven - Natuur - Kruiden(leer) - Natuurlijke gezondheidszorg. 

 

Dans & Beweging:

Israëlische dans. Ismakogie (Anne Seidel). Moderne dans. DansExpressie. Dansen met vlaggen (twirl-stokken) > choreografieën. 

Basis van Klassiek ballet, m.n. floorballet, fysiek sterk van geworden ;-). Half jaar floorballet en laat zeggen een half jaar dansante ballet oefeningen. Mijn "fiets-kuiten" zaten aardig in de weg bij het springen en weer in de juiste positie landen, dus dat werd 'm niet.

Stijldansen: brons en zilver in 1,5 seizoen gedaan en daarna had ik geen eigen danspartner meer en dat vond ik niet prettig.

Basis van salsa (on two)  = new york style en Argentijnse tango ligt mij ook wel qua stijl, maar daar heb ik 

Vrij dansen of terwijl gewoon dansen zoals je zelf wilt, is een welkome afwisseling tussen alle choreografieën en technieken. Heerlijk loslaten! 

 

Muziek & Instrumenten:

Als kind vanaf de 2e klas, groep 4 leren Blokfluit spelen. Daar ben ik lange tijd mee doorgegaan bij Ada Jumelet. In groep 8 Altblokfluit bij haar. In mijn prille tienerjaren een break gehad. Vanaf mijn 19e altblokfluitlessen vervolgd bij Emmie van der Griend. Vaak wordt blokfluit als 'beginners' instrument gezien, maar je kunt met blokfluit professioneel muzikant worden, dus afstuderen aan het conservatorium. De klank ligt bij een juiste aanblaastechniek het meest dichtbij de menselijke stem. 

Achteraf gezien, was muziekles in mijn kinder-tienertijd een wekelijks afleidingsmoment, ontlading, soort van therapie op spelende wijze. Een moment van ademhalen in de gespannen thuissituatie en de zacht gezegd niet zo prettige situatie op basisschool (o.a. pesterijen). Wel genoot ik in de bovenbouw van de muzieklessen, gegeven door Ada Jumelet.

 

Vanaf mijn 17e Dwarsfluit lessen gevolgd bij Gerdien Huisman, Marijke Faber, Liduin Wachter, Annelies den Outer, Marijke Rovers. 

Als in de basis perfectionistisch ingesteld persoon heb ik tijdens lessen dwarsfluit voor een deel kunnen loslaten dat een performance niet perfect hoeft te zijn, maar dat je doorspeelt, al speel je 20 noten of accenten "verkeerd", speel door. Dans met je muziek. 

Eén van de docenten bij wie ik circa 3 jaar les had, zei na ongeveer een jaar quasi boos "wie heeft jou geleerd om te stoppen met spelen als je een fout maakt?". Ik ben het niet meer vergeten, in positieve zin dan hè. Zij ging op een gegeven moment achterin 'de boskapel' staan terwijl ik speelde en ondertussen moedigde ze me aan ".... en speel door, ga door ...". Onlangs heb ik mijn dwarsfluit kunnen laten reviseren. Revisie is een grote onderhoudsbeurt, net zoals je de auto voor een kleine beurt, APK en grote beurt naar de garage brengt. Nu ziet mijn dwarsfluit er weer prachtig uit en speelt weer waanzinnig fijn. Blij met zo'n mooi instrument, het is zeg maar mijn verlengstuk ;-).

 

Vervolgens nog 2 jaar Klarinet les gehad bij Hans Niese. Het klarinet spelen ging heel goed. Helaas kreeg ik forse kaakklachten en moest daarom stoppen. Ook ging het niet soepel samen met dwarsfluit spelen vanwege de totaal andere embouchure (mondstand en blaastechniek om te spelen). 

Verder door alle lessen heen verweven Algemene ritmiek & Gehoortraining muziek, Improvisatie. 

 

In 2013 een blauwe maandag (kwartaal) Cello les gehad in Rotterdam van Alberto Muñoz Vicente. Fijne leraar. Ik vond het erg jammer dat ik niet met de cellolessen door kon gaan. Het ging op zich goed, echter zat ik te hannesen met de lengte van de strijkstok, ik kon geen volledige streek maken. Nog een kleinere cello geprobeerd, maar dat was het ook niet. Ik voelde mij helemaal één met de cello, dat was een prachtige ervaring.

Eén van de dingen die ik bij Alberto als opnieuw leerde was "leer als een kind te spelen, gewoon imiteren, nadoen, niet denken maar doen, vrijuit, zonder angst om het fout te doen".